آشنایی با باغ شاهزاده ماهان

ساخت خانه باغ شاهزاده در دامنه کوه جوپار و در بستر کویری، در فاصلة 35 کیلومتری جنوب‎شرقی شهر کرمان و در فاصله 6 کیلومتری شهر ماهان در مسیر جاده کرمان – بم در استان کرمان در نزدیکی ارتفاعات جوپار بنا گردیده است.

این باغ در عصر قاجار در دوران یازده ساله فرمانفرمایی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (1298 هـ . ق تا 1309 هـ . ق) احداث گردیده است. محل استقرار این باغ در نزدیکی مقبرة شاه نعمت‌الله ولی در دامنه ارتفاعات جوپار می‌باشد.

باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است که از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره‌برداری را نموده است. وجود خاک حاصل‌خیز، آفتاب لازم، وزش باد ملایم و نسیم و بالاخره دسترسی به آب (قنات تیگران) امکان ایجاد باغی در آن مقیاس را در گستره‌ای خشک و بی‎آب و علف معجزه گونه فراهم ساخته است.

بیشتر بخوانید:  پنج مزیت برتر سیستم داکت اسپلیت در پروژه های مسکونی چیست؟

34plotvjn95ntv oi j54i ojmg 300x225 آشنایی با باغ شاهزاده ماهان

باغ تخت شاهزاده به مساحت5/5 هکتار، دارای شکلی مستطیلی و شیبی حدوداً 6/4 درصد می‌باشد که حصاری بلند آن را از جو نامساعد اطراف جدا می‌سازد. این باغ یک بار در سال 1337 و بار دیگر پس از زلزلة سال 1360 که در آن آسیب‌هایی دید مرمت شد.

opvm45ngj95ijg45iojg5o4i 300x198 آشنایی با باغ شاهزاده ماهان

تعمیرات ساختمان سپس به وسیلة اداره فرهنگ و هنر خریداری گردید و در فهرست آثار ملی به شماره 1012 به ثبت رسید و هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان می‎باشد.

2cmvn9tu985tnh98tj53jt 300x225 آشنایی با باغ شاهزاده ماهان

منبع حیاتی باغ شاهزاده جریان آبهایی است که از کوه های اطراف سرچشمه گرفته است. قنات تیگران که از ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می‎گیرد منبع آب این باغ است. جریان فوق از مرتفع‌ترین سطح وارد باغ گردیده و نظام آبیاری طراحی شده باغ را بوجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید:  فروش دستگاه بسته بندی حبوبات صنعتی با قیمت مناسب

54lovtjn395tu983oiutj9o3i5jt 300x225 آشنایی با باغ شاهزاده ماهان

یکی از ویژگی‌ها و جلوه‌های منحصر به فرد باغ شاهزاده ماهان حضور معجزه گونه باغی سرسبز و پرطراوت در محیط کویری کرمان می‌باشد. دستیابی به چنین کیفیتی نتیجة برنامه‌ریزی و طرح ایجاد پوشش گیاهی با استفاده از آب – منبع حیاتی – در آن منطقه می‌باشد.

رنگ آمیزی نما گونه‎های گیاهی این باغ شامل سرو، چنار، تبریزی، شونگ، سپیدار، بید و کاج می‎باشد و در داخل کرت‌ها درختان میوه به صورت متقارن نسبت به محور اصلی کاشته شده و در باغچه‌های محور اصلی، گل کاری به صورت متقارن دیده می‎شود.

منبع : www.evimshahane.com

مطلب پیشنهادی

شیردهی بعد از ماموپلاستی

شیردهی از موضوعات مهم و حیاتی در مراحل اولیه زندگی نوزادان است و یک تجربه …