آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

%name آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

معرفی غذاهای اصیل و سنتی مازندران

معرفی انواع غذاهای سنتی مازندران

یکی از مواردی که همواره توجه توریست ها و افراد زیادی را به خود جلب کرده می باشد غذاهای خوشمزه و سنتی در ایران می باشد که تنوع خیلی بالایی با توجه به منطقه جغرافیایی دارند. استان مازندران هرساله میزبان مسافران زیادی می باشد و در این مقاله به معرفی غذاهای سنتی مازندران می پردازیم.

درباره غذاهای سنتی مازندران

استان مازندران را می توان یکی از زیبا و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران دانست که در شمال کشور قرار دارد. سالانه مسافران بسیاری به این استان می روند و علاوه بر طبیعت دلنشین، از غذاهای سنتی این استان نیز لذت می برند که خیلی خوش آب و رنگ، لذیذ و سالم هستند. همچنین تنوع غذایی در مازندران خیلی بالاست به طوری که آموزش پخت صدها پیش غذا، غذا و دسرهای مختلف مازندرانی در اینترنت وجود دارد.

همانطور که متوجه شدید استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب مورد توجه گردشگران می باشد اما آب و هوای آن سبب شده می باشد بسیاری از مواد طبیعی و ارگانیک در این منطقه وجود داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از غذاهای مازندران برای تمامی افراد حتی بیماران دیابتی، گرفتار به فشار خون و… نیز می توانند از آنها میل کنند.

دانه های انار جنگلی، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ، روغن های حیوانی، ماهی و… از جمله مواد طبیعی ارگانیکی هستند که در غذاهای سنتی مازندران استفاده می شوند. همچنین معمولا از نمک، شکر و روغن کمی برای پخت این غذاها استفاده شده و معمولا حاوی مقدار زیادی سیر و پیاز هستند.

معرفی غذاهای سنتی مازندران

همانطور که اشاره شد تنوع غذا در این استان زیاد می باشد به طوری که انواع غذاهای نونی، خورشت ها، غذاهای برنجی، آش ها و… در این استان پخته می شوند. برخی از غذاهای سنتی استان مازندران عبارتند از:

• مالابیج

%name آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

مالابیج از محبوب ترین غذاهای مازندران

یکی از غذاهای دریایی محلی در شهر های شمالی ایران می باشد و بیشتر در استان مازندران و گیلان پخته می شود. ممکن می باشد از این غذا با نام های دیگری همچون مالاویج یا مالاتا نیز یاد شود که در هر صورت یک نوع ماهی شکم پر با رب انار، گردو و سبزیجات معطر شمالی می باشد که روی آتش یا زغال کبابی می شود.

بسیاری از مردم بومی تنها از ماهی سفید نر برای این غذا استفاده می کنند و معقتدند که گوشتی سفت تر و خوشمزه تر دارد. همچنین سس مالابیج حاوی کره آب شده، زعفران دم کرده، مقداری از مواد داخل ماهی و رب انار تهیه می شود که روی ماهی یا کنار آن سرو می شود.

همچنین در کنار این غذا ممکن می باشد سبزی پلو، نارنج یا لیموی تازه نیز گذاشته شود.

• ملاقورمه مازندرانی

یکی از خورشت های لذیذ در مازندران می باشد که مواد اصلی تشکیل دهنده آن بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و پیاز، سبزی جات و آبغوره می باشد. مواد این غذا در مراحل مختلفی حرارت دادن داده می شود و نباید پرآب شود. ملا قورمه قابل سرو همراه برنج یا نان می باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رنگرزی سنتی و صنعتی

• بادمجان شکم پر

%name آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

معرفی بادمجان شکم پر مازندرانی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی می باشد که با استفاده از بادمجان، انار ترش، سیر و پیاز و سایر افزودنی ها تهیه می شود. بادمجان شکم پر را می توان با نان یا برنج سرو کرد؛ همچنین برخی از افراد مرغ یا گوشت هم در کنار این غذای خوشمزه پختن می کنند.

• خورش عدس

در استان گیلان و مازندران غذایی لذیذ به نام عدسی، مجی خورش یا خورش مجی وجود دارد که از عدس یا مجی، پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، رب انار، گردو و ادویه ها تهیه می شود.

• خورش کدو سبز

این غذا در زبان محلی «کچلیک خرش» نام دارد و خیلی سالم می باشد. همچنین زمانه کمی برای پخت آن نیاز می باشد که سبب شهرت بیشتر آن شده می باشد. در این غذای سنتی کدو، تخم مرغ، پیاز و ادویه های مختلفی استفاده می شوند.

• اسفناج مرجی

%name آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

معرفی اسفناج مرجی غذای سنتی مازندران

یکی دیگر از غذاهای سالم و گیاهی در مازندران که حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها، کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، اسید فولیک، مس، فیبر و… دارد. عدس و اسفناج مواد اصلی این غذا هستند و سیر، پیاز، رب انار و ادویه ها به آن افزوده می شوند.

• قلیه

یکی از مهم ترین غذاهای سنتی مازندران قلیه نام دارد که خیلی مقوی می باشد و از عدس، باقلا، اسفناج، گوشت، گردو و ادویه ها تشکیل می شود. همچنین از دانه های انار برای بهبود یافتن طعم غذا استفاده می شود که در اواخر پخت به آن افزایش می شود.

• شامی بابلی

شامی از محبوب ترین غذاهایی می باشد که در شهر های مختلف به روش خاصی پخت می شود. در مازندران نیز از گوشت بدون استخوان، لپه، سبزی شامی، سیب زمینی، پیاز و تخم مرغ برای پخت شامی بابلی استفاده می شود.

• چنگل قلیه

قلیه چغندر یا چنگل قلیه یک غذای محلی در مازندران می باشد که شهرت زیادی دارد و باقلای خیس خورده، چغندر، هویج، عدس و سبزی جات مواد اصلی تشکیل دهنده ان هستند که همراه با پیازداغ و سیرداغ، آب نارنج، نمک و فلفل و زردچوبه پخته می شود.

• کدو بره

%name آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

معرفی کدو بره مازندرانی

یکی از غذاهای محبوب در فصل تابستان که به سرعت آماده می شود کدو بره می باشد که بدون استفاده از گوشت پخته می شود. مردم مازندران این غذا را همراه با ماست محلی یا چکیده تزئین و سرو می کنند و مواد اصلی که در آن استفاده می شود کدوی سبز، سیب زمینی، تخم مرغ و گوجه فرنگی می باشد.

• بورانی بادمجان کبابی

یکی از خوشمزه ترین بورانی ها که کالری پایینی دارد و با ماست سرو می شود. از آنجا که بادمجان طبع گرم و ماست طبع سردی دارد ترکیب آنها مقوی خیلی مقوی می باشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با صنایع دستی ارومیه

• بورانی کدو حلوایی

در زبان محلی این غذا کهی ماست یا کئی ماست نام دارد و یک بورانی خوشمزه و گوناگون می باشد که از کدو حلوایی و ماست تشکیل شده می باشد. مناطق مختلفی از مازندران با چاشنی های مختلفی به این غذا طعم می دهند که عبارتند از سیر خام یا سیرداغ، نمک، شکر، فلفل سیاه یا نعنا که سبب تنوع زیادی در طعم این بورانی شده می باشد.

• کوکو کدو

یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه مازندرانی که با استفاده از کدو پخته می شود کچلیک کوکو می باشد که در مدتی کوتاه تهیه می شود و مواد اولیه ارزانی دارد.

• نرگسی اسفناج

یک غذای محبوب در شمال کشور و مخصوصا مازندران می باشد که در وعده های صبحانه، ناهار یا شام قابل میل می باشد. مواد اصلی این غذا تخم مرغ، اسفناج و پیاز و سیر می باشند.

• گوشک مازندرانی

گوشک نوعی قارچ جنگلی می باشد که از اواسط تابستان تا اواخر پایین پس از رعد و برق رشد می کند. استفاده از این قارچ در غذاهای مختلفی همچون چرخ کرده در ماکارونی و سایر غذاها یا ترکیب با رب گوجه و انار در لای برنج رایج می باشد. همچنین املت گوشک که همراه پیاز، تخم مرغ و ادویه ها تهیه می شود شهرت زیادی در این منطقه دارد.

• مرغ پریده

یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران می باشد که در زبان مازندرانی بپرسته کرگ نام دارد و از گوجه فرنگی، بادمجان، سیر و پیاز، فلفل دلمه ای، آب نارنج و ادویه ها تهیه می شود.

• باقالا وابیج

یکی از غذاهایی که در زمانه عرضه باقالای تازه پختن می شود باقالا وابیج نام دارد که معمولا با کته، ماهی شور، زیتون پرورده و ماست سرو می شود.

• بنه بزه آش

یکی از آش های مازندرانی که سرشار از کلسیم، فسفر و انواع ویتامین هاست و در پیشگیری از پوکی استخوان موثر می باشد. برای پخت این آش از اسفناج، برنج نیم دانه، گشنیز، شوید، سیر و نعنا و ماست استفاده می شود.

• آش چهل گیاه

یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین غذاهای سنتی مازندران آش چهل گیاه می باشد که با نام های مختلفی از جمله آش هفت ترشی، آش ترش، آش گزنه و کال چهارشنبه آش شناخته می شود. پخت این آش در چهارشنبه آخر سال خیلی مرسوم می باشد و گیاهان مختلفی در آن مورد استفاده قرار می گیرند.

• آش گوشت بابلی

همانطور که متوجه شدید پخت غذاهای گیاهی در مازندران رواج بیشتری دارد اما در این میان آش گوشت بابلی که از نخود آبگوشتی، گوشت، برنج نیم دانه، گندم، عدس و پیاز تشکیل شده می باشد طعمی گوناگون نسبت به سایر غذاهای مازندران دارد.

• آش کدو حلوایی

یکی دیگر از آش های پر خاصیت مازندرانی می باشد که مقدار زیادی از ویتامین های C و E، بتاکاروتن و فیبر دارد و از دسته غذاهای کم کالری حساب می شود.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره فرش ماشینی

• کباب ترش

%name آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

معرفی کباب ترش مازندرانی

کباب از محبوب ترین غذاهای ایرانی می باشد که در مناطق مختلفی با روش های گوناگون پخته می شود. کباب ترش نیز از غذاهای سنتی و معروف مازندران بوده و در آن از ترکیب خوشمزه گردو، رب انار و گوشت کبابی استفاده می شود که برای بسیاری از افراد جذاب می باشد.

همچنین کته تهیه شده در کنار این کباب بدون روغن و کره می باشد و انواع مختلفی از زیتون پرورده، ترشی ها، اشپل ماهی و ماست موسیر در کنار آن سرو می کنند.

• کدو پلو

یک غذای خوشمزه مازندرانی که در زبان محلی کهی پلا یا کئی پلا نام دارد و از کدو حلوایی، برنج، تخم مرغ و پیاز تهیه می شود.

• شاخه پلو

یکی از غذاهای پر استفاده در ایام نوروز که به دو شکل آسان یا همراه با پیاز داغ و کشمش پخته می شود. همچنین ممکن می باشد شاخه پلو در مازندران همراه با گوشت معمولی، گوشت چرخ کرده یا خرما و… نیز پختن شود.

• کباب تابه ای

این غذا در مازندران لوه کباب (لوه به معنی تابه) نام دارد و در واقع قطعه گوشتی می باشد که همراه برنج در بسیاری از مهمانی ها و مراسم سرو می شود.

• شیره پلو

یک غذای سنتی و اصیل در مازندران که با نام های دیگری همچون پلو سیاه یا ترشه پلا نیز شناخته می شود. طعم شیره پلو ملس بوده و از ترکیب نوعی شیره خاص که به آن شیره پلویی گفته می شود با برنج تهیه می شود. بسیاری از مردم از شیره پلو برای نذری در ایام محرم استفاده می کنند.

• زیره پلو

در گذشته این غذا طعام پلو نام داشت اما در حال حاضر مردم بومی آن را زیره پلو نامیده و در ایام مختلفی و مخصوصا ماه های محرم از آن استفاده می کنند. این غذای محبوب مازندرانی از مرغ یا گوشت، برنج، کشمش، زیره سیاه و سایر افزودنی تهیه می شود.

• مرغ شکم پر

از جمله غذاهای پر کاربرد در مجالس و مهمانی ها مرغ شکم پر می باشد که در هر منطقه با سبک خاصی پخته می شود. مازندرانی ها نیز مرغ را با گشنیز، جعفری ساطوری، پیاز رنده شده، سیر، گردوی آسیاب شده، رب انار، آلو خورشتی، زرشک، دانه انار خشک شده و ادویه های مختلفی پر می کنند.

• آغوز مسما

یک غذای محبوب و پر طرفدار مازندرانی می باشد که عطر  ظاهری دلربا دارد و برای تهیه آن از گوشت اردک، گردو، دانه های ساییده شده انار، رب انار، پیاز و ادویه ها استفاده می کنند. آغوز مسما پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های بسیاری دارد و معمولا با برنج یا نان و ترشی های محلی سرو می شود.

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

جدیدترین تابلو فرش ابریشم

تابلو فرش ابریشمی نفیس عکس ها تابلو فرش ابریشم تصاویر تابلو فرش ابریشم انواع تابلو …