آشنایی با هنر گچمه بافی

%name آشنایی با هنر گچمه بافی

گچمه‏ بافي که از صنايع دستي انحصاري کهگيلويه و بويراحمد میباشد، هنري مرکب از گليم و قالي میباشد که در زمينه گليم و با گلهاي قاليچه‏ ای بافته مي‏شود. در بافت گچمه از پود استفاده نمي‏شود، بلکه از خامه‏اي که در بافت گليم به کار مي‏رود بهره مي‏گيرند. بعد از چله‏کشي، در حاشيه و نقشه آن از بافت قالي استفاده مي‏شود و به صورت برجسته بافته مي‏شود. عشاير کهگيلويه و بويراحمد از گچمه براي زيرانداز و تزئين چادرها و منزل ‏های خود استفاده مي‏کنند.

اين صنعت دستي از نظر اقتصادي و اشتغالزايي براي بافندگان آن اهميت ويژه ‏اي دارد. بازار آن نيز پررونق میباشد. بافت گچمه در روستاهاي سپيدار، پازنان، لما و بوته عليا رونق انبوه دارد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر ماشته بافی

%name آشنایی با هنر گچمه بافی

بافت گچمه تركیبی از بافت قالی و گلیم میباشد بدین ترتیب كه بعد از چله كشی در حاشیه و نقش داشتن آن از بافت قالی پیروی شده و بصورت گلهای برجسته بافته می شود. بافت زمینه نیز به صورت گلیم میباشد كه به همین خاطر” گل برجسته” آن معروف شده میباشد. این هنر گرانبها محصول دسترنج بانوان عشایر منطقه میباشد كه اكنون به بازارهای جهانی راه یافته میباشد. هنر گچمه بافی علاوه برجنبه های هنری و زیبایی آن كه برای استفاده كنندگان دارد، از نظر اقتصادی ، اشتغال زایی و تولید بها افزوده نیز برای منطقه در صورت پشتیبانی بیشتر می تواند از اهمیت ویژه ای بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید:  بیت باکس چیست؟ تاریخچه و آموزش بیت باکس

منبع:irandeserts.com

مطلب پیشنهادی

جدیدترین تابلو فرش ابریشم

تابلو فرش ابریشمی نفیس عکس ها تابلو فرش ابریشم تصاویر تابلو فرش ابریشم انواع تابلو …