فرش های غرب ایران

%name فرش های غرب ایران

انتساب فرش ها به غرب ایران صرفا بر مبنای جغرافیایی صورت می گیرد. در شهرهای گوناگون این منطقه وسیع که از لحاظ بزرگی با آلمان غربی قابل قیاس می باشد.

ایرانیان شهر نشین در مجاورت با روستاییان و عشایر و آبادی نشینان اطراف که از سواد به نسبت کمتری بهره دارند زندگی می کنند. عشایر با اصلیت و زبان مختلف و رسوم و عادات گوناگون در این منطقه سکنی دارند.

در هیچ کجای ایران تضادهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی به اندازه این منطقه که دومین شاخه کوه های بلند ایران یعنی زاگرس در آن قرار دارد وجود ندارد و درست به همین اندازه ، آب و هوا ، جغرافیا و گل و گیاه و جانوران دگرگونی و تنوع موجود می باشد.

غرب ایران که از شمال با آذربایجان و کوهپایه های البرز ، از شرق با خطی که بطور عمودی از تهران تا خلیج فارس رسم گردد و از غرب با ترکیه و عراق هم مرز می باشد و دارای مناطقی می باشد که بواقع تنها یک چیز به اشتراک دارند و آن هم تولید فرش می باشد. دورن چادرهای عشایر یا منزل های کوچک آبادی نشینان در سایه نخل های واحه ها ، و در کارگاه های کوچک روستاییان و حتی در کارخانه های بزرگ سازمان یافته صنعتی و در هر جای دیگر این منطقه بزرگ ، فرش بخشی قابل توجهی از درآمد مردم را تشکیل می دهد ، خواه از راه فروش و خواه تبادل.

بیشتر بخوانید:  نمد مالی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری

%name فرش های غرب ایران

به رغم این امر ، این منطقه که چندان تحت تاثیر رویدادها واقع نشده ، فرش هایی به بازار جهانی عرضه داشته که مخصوص این منطقه بزرگ و خودکفا می باشند. فرش های این منطقه حاوی فرش های آسان و قطور با رنگ بندی بدیع و عالی از کوه نشینان کرد و لرها می باشد. فرش های قشنگ و نفیس ریز بافت کردهای سنه ، بیجار و یا ناحیه شرق شاخه کوه های زاگرس ، قطعات دیدنی و درخشان اراک را تداعی می کنند. آوردن نام کلیه جاهایی که در آنها فرش های غرب ایران بافته می شوند ناممکن می باشد زیرا از هر دهکده و هر واحه فرش هایی به بازار و مراکز گردآوری سریال ها آورده می شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با صنایع دستی ارومیه

این نام ها اغلب بطور تصویری و دلخواهی انتخاب می شوند و درباره ی اصلیت یا کیفیت فرش اطلاعات چندانی در اختیار طالبان غیر پیشه ای قرار نمی دهند. در این باره بهتر می باشد از کارشناسان فرش تبعیت نموده که فرش های غرب ایران را به سه گروه اصلی برمبنای ویژگی های خاص آنها دسته بندی کرده اند : فرش های کردی ، فرش های همدانی و فرش اراک یا محال. تولیدات هزاران چادر عشایر و آبادی ها و روستاهای همدان تحت عنوان گوناگون : بش قارداش بوبوک توسعه‌یافته ، بروجرد ، درجزین ، کنگاور ، کبودرآهنگ ، مهربان ، منصورآباد ، تاجی توسعه‌یافته از راه بازارهای همدان به منزل های غربیان راه می یابند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با فرش اراک

لکن آنهایی که بعنوان خاستگاه اصلی قالی همدان مدنظر ما هستند مراکزی مشابه : برچلو ، جوزان ، همدان ، انجلاس ، قره گوزلو ، خامش ، قلتق ، لیلیان ، ملایر ، مزلقان ، ساوه ، شاهسون و تفرش می باشد.

منبع:blog.iran-carpet.com

مطلب پیشنهادی

جدیدترین تابلو فرش ابریشم

تابلو فرش ابریشمی نفیس عکس ها تابلو فرش ابریشم تصاویر تابلو فرش ابریشم انواع تابلو …