نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر

%name نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر

عکسها بوته‌ی گل نیلوفر پیچ بنفش

نگهداری از گل نیلوفر

گل نیلوفر که با نام‌های نیلوفر پیچ یا پیچک نیلوفر نیز شناخته می‌شود یک گیاه بومی از نواحی گرمسیر آمریکای مرکزی و جنوبی و مکزیک هست که در سراسر مناطق دیگر جهان نیز کشت می‌شود. گل نیلوفر در ملت‌های بسیاری از اهمیت ویژه‌ای بهره‌مند هست.

همه چیز درباره گل نیلوفر

گل نیلوفر پیچ گیاهی با برگ‌ها و گل‌های شیپوری خیلی زیباست که در رنگ‌های متنوعی آشکار می‌شوند. به همین دلیل به یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در مناطق معتدل و گرمسیر تبدیل شده هست. گل‌های شیپوری رنگ گل نیلوفر معمولا در رنگ‌های ارغوانی، صورتی یا سفید رشد می‌کنند. گل نیلوفر روند رشد خیلی سریعی دارد و پس از کاشت در کمتر از یک ماه جوانه زده و رشد می‌کند.

گل نیلوفر به دلیل دایره‌ای شکل بودن نماد جاودانگی هست و همچنین از آن به عنوان نماد آشتی و دوستی نیز یاد می‌شود. گل‌های برخی از گیاهان نیلوفر پیچ در هنگام صبح و با نور خورشید باز می‌شوند و در هنگام عصر با تاریک شدن هوا بسته می‌شوند.

از گل نیلوفر می‌توان برای تزئین و پوشاندن دیوارها، در و پنجره، آلاچیق‌ها، ساخت طونل‌ها و… استفاده کرد زیرا خاصیت پیچیدن و بالا روندگی خیلی بالایی دارد.

%name نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر

استفاده از گل نیلوفر برای تزئین نمای منزل‌ها

از نیازمندی‌های گل نیلوفر  می‌توان به نور کامل خورشید برای گل‌دهی، خاک با نم مناسب و زهکشی شده و رسیدگی روزانه اشاره کرد.

گل نیلوفر خواص توهم‌زایی دارد و هیچکدام از اجزای آن نباید به صورت خوراکی مصرف شوند. دانه‌های گل نیلوفر دارای خواص توهم زایی بیشتری هست و ماده‌ای با نام آمسید اسید یا LSA در آن وجود دارد. همچنین گلیکوزیدهای موجود در آن ممکن هست سبب تهوع شوند.

کاشت گل نیلوفر

%name نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر

گل نیلوفر صورتی کم رنگ

• شرایط و دوران مناسب کاشت گل نیلوفر

این گل در شرایط آب و هوایی معتدل و گرمسیر رشد می‌کند و به مقدار کمی توانایی تحمل خشکی را دارد اما برای پژمرده نشدن و براق و سرزنده ماندن باید هرروز آبیاری شود. بهترین دوران برای کاشت گل نیلوفر فصل بهار بوده و دوران گل دهی آن از اواخر تابستان تا اوایل پاییز می‌باشد. این گیاه به شکل‌های درختچه‌های دائمی یا یکساله، پیچنده و بالا رونده، همیشه سبز با گل‌های شیپوی تا ارتفاع ۲ الی ۴ متری رشد می کند و بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد سنگ آهن و خواص بینظیر آن

• نحوه کاشت و افزایش گل نیلوفر

افزایش گل نیلوفر از دو راه بذر و قلمه زنی صورت می‌گیرد. در روش اول یعنی برای کاشت این گیاه می‌توانید پس از تعطیلات عید در فصل بهار اقدام کنید. توجه کنید که پیش از کاشت نیاز به زهکشی خاک منطقه کاشت دارید. همچنین بهتر هست بذرها را از چند ساعت قبل کاشت خیس کنید تا پوست زخیم آنها نرم شوند. پس از زهکشی و خیس کردن بذرها، آنها را در موقعیت مورد نظر گذاشته و روی دانه‌ها حدودا نیم سانت خاک بریزید.

بلافاصله پس از کاشت خاک را آبیاری کنید و برای این‌کار بهتر هست از اسپری یا روش‌هایی استفاده کنید که سبب جابه‌جایی بذرها نشود. پس از رشد جوانه‌ها، با توجه به مقدار انها و حجم موقعیت مورد نظر از مقدار جوانه‌ها کم کنید. اگر بذرها را در خاک کاشته‌اید و قصد دارید آنها از حصار یا نرده‌ها بالا بروند قطعا برای هر جوانه یک میله سمت بالا رفتن پیچک‌های گل نیلوفر در نظر بگیرید. اگر از گلدان سمت کاشت این گل استفاده کرده‌اید بهتر هست پس از رشد و آمدن آن به ارتفاع ۲۰ سانتی متری گلدان را سوا کرده و گل نیلوفر را به موقعیت مورد نظر منتقل کنید.

در روش کشت قلمه نیز باید در فصل تابستان اقدام کنید و از گیاه قلمه نرم تهیه و آنرا بکارید. البته افزایش این گیاه از راه بذر به حدی هست که شما نیاز دارید بذرهای افزایش را از موقعیت جمع کنید تا از رشد افزایش و بیش از حد آنها پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با گروه ماهیان

• نحوه آبیاری و خاک مناسب گل نیلوفر

این گیاه در اغلب خاک‌ها رشد می‌کند و خاک باغچه برای آن مناسب می‌باشد. تنها نکته‌ای که باید در مورد شرایط خاک مد نظر داشته باشید زهکشی مناسب خاک هست. در صورت نم بیش از حد خاک روند رشد گل نیلوفر با مشکل مواجه شده و برگ‌های آنگ کوچک‌تر و زخیم‌تر می‌شوند. همچنین زرد شدن برگ‌ها و گل دهی کمتر از عواقب نم زیاد هستند.

در رابطه با آبیاری نیز گل نیلوفر نسبتا به کم آبی مقاوم هست اما برای حفظ شادابی خود نیاز به نم دارد و آبیاری باید به صورت منظم صورت گیر و سطح خاک نم مناسبی داشته باشد. اگر آبیاری کمتر یا بیشتر (به صورت غرقابی) انجام شود با مشکل روبرو خواهید شد.

%name نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر

گل نیلوفر آبی رنگ

• نور و دمای مناسب گل نیلوفر

در صورت مواجه شدن گیاه با کمبود نور برگ‌ها کم رنگ شده و گل دهی گیاه کاهش می‌یابد. این گل به روزانه شش الی هشت ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

رشد گل نیلوفر در مناطق معتدل در فصل بهار و تابستان خیلی خوب هست و در مناطق گرمسیر نیز قادر به رشد هست. دمای مناسب آن ۱۸ درجه بوده و در مناطق گرم‌سیر باید هنگام عصر در سایه قرار گیرد تا دمای بالا سبب صدمه آن نشود. البته معمولا زیاد بودن نور برای این گیاه مشکل ساز نیست.

نحوه رسیدگی به گل نیلوفر

همانطور که گفته شد این گیاه به رسیدگی روزانه نیاز دارد و هر روز باید آبیاری شود. تمرکزفکر کنید که سطح خاک خشک یا بیش از حد مرطوب نباشد. در رابطه با هرس کردن نیز به هرس خاصی نیاز ندارید. البته اگر گل نیلوفر را در گلدان کاشته‌اید ساقه‌های خارج از شکل و شکل مورد نظر را هرس کنید و برای تربیت آن از قیم مناسب استفاده کنید تا ساقه‌ها فضا و مکان مناسب برای پیچیدن و بالا رفتن داشته باشند. بهتر هست از میله‌هایی با طول ۴ متر به عنوان قیم استفاده کنید که حدودا نیم متر از آن در خاک فرو رفته و ۳.۵ متر دیگر سمت بالا رفتن گیاه بیرون بماند. بهتر هست از کودهای گیاهی برای این گیاه استفاده کنید.

آفات و بیماری‌هایگل نیلوفر

گل نیلوفر نیز مشابه دیگر گیاهان با بیماری‌ها و آفاتی روبرو هست که از جمله آنها می‌توان به شته، معدنچی برگ، مگس سفید و کنه قرمز عنکبوتی اشاره کرد. این آفات شایع‌ترین و مهم‌ترین تهدیدهای این گیاه هستند. البته نیلوفرپیچ مقاومت بالای دارد و در صورت به وجود آمدن شرایط آب و هوایی نامناسب ممکن هست با بیماری‌های آن مواجه شوید.

مواجه شدن با بیماری‌های قارچی در صورت قرار گرفتن بیش از حد در سایه یا آبیاری نامناسب در روند نگه‌داری این گیاه رایج هست. از شایع‌ترین بیماری‌های قارچی برای گل نیلوفرپیچ، بروز لکه‌های نارنجی-قهوه‌ای در سطح برگ‌ها مخصوصا برگ‌های زیرین هست که سبب پدید آمدن لکه‌های بیشتر با مراکز زرد و کرمی و بافتی مرده و خشک در این گیاه می‌شوند.

برای مبارزه و از بین بردن این بیماری‌ها باید از قارچ‌ کش‌ها استفاده کنید.

جمع بندی

گل نیلوفرپیچ از زیباترین گیاهانی هست که برای پوشاندن دیوارها‌،‌ میله‌های بالکن، حصار یا آلاچیق و… می‌توان استفاده کرد. تنوع رنگی بالای این گیاه در کنار رشد خیلی سریع و تراکم زیاد آن سبب محبوبیتش در سرتاسر دنیا شده هست. با اینکه این گیاه نیاز به رسیدگی روزانه و آبیاری دارد اما کاشت آن نسبتا آسان بوده و نیازی به هرس یا کود دهی خاصی ندارد و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. البته روند آبیاری باید با تمرکزفکر انجام شود تا آسیبی به گیاه داخل نشود.

%name نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر

گل نیلوفر با رنگ ترکیبی سفید و صورتی

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی میباشد. …