چرا انسان جهان را رنگي مي‌بيند؟

[ad_1]

 %name چرا انسان جهان را رنگي مي‌بيند؟

دیدن اجسام رنگی

علت رنگی دیدن اجسام چیست؟

زمانی که یک تصویر از راه چشم به مغز مخابره می شود، سلول های مغز درباره ی آن جسم و خصوصیاتش قضاوت می کنند. بنابراین، برای اینکه مغز چیزی یا رنگی را بتواند ببیند، اول باید تصویری را از راه چشم دریافت کرده باشد.

احتمالا این سوال ها برای خیلی از شماها پیش آمده باشد که آیا رنگ وجود دارد؟ و علت رنگی دیدن اجسام چیست؟ و چگونه رنگ ها را مشاهده می کنیم ؟ امروز به این سوالات پاسخ خواهیم داد، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ممکن هست که شنیده باشید که نور یک نوع موج هست و رنگ یک شیء که بستگی به طول موج ( فرکانس) نوری که از آن انعکاس‌یافته می شود دارد. نور با طول موج بالا بنفش رنگ هست و نور با طول موج کوتاه رنگ قرمز، و بین این دو طول موج – فرکانس زرد رنگ، سبز، نارنجی، و تا آخر را نشان می‌دهند. احتمالا شما این را ایده فیزیکی رنگ بگوید زیرا این می گوید که رنگ یک ویژگی فیزیکی ازخود نور هست این بستگی به درک انسان ندارد.

پایان اقبال های طیف الکترومغناطیسی را می توان سریال ای از امواج در حال تحرک در فضا اندیشه کرد. به دوری دو موجی که به دنبال یکدیگر می روند، طول موج گفته می شود . امواج رادیویی دارای طول موج تقریباً یک زمین فوتبال و امواج مایکروویو دارای طول موجی به اندازه یک مورچه هستند، به همین دلیل هست که یک مورچه گاهی اوقات می تواند در داخل مایکروویو زنده بماند (اما لطفاً این کار را در منزل امتحان نکنید!). امواج نور مرئی حتی از اندازه باکتری ها نیز کوچکتر هستند.

اکثر منابع نوری اطراف شما امواج متنوعی با طول موج های مختلف ایجاد می کنند. یک مانند خوب، نور خورشید هست که تقریباً از مخلوطی از پایان طول موج هایی که می بینید تشکیل شده هست. ما به این مخلوط یک “طیف” می گوییم و اگر طیفی را از یک تکه شیشه خاص به نام منشور ردشدن دهید، به طول موج های مختلف تقسیم می شود که می توانید آن را روی یک کاغذ قرار دهید.

اگر این کار را انجام دهید، می بینید که به نظر می رسد هر اقبال از طیف رنگ خاص خود را دارد و کل سریال مشابه رنگین کمان به نظر می رسد. طول موج های کوتاه متمایل به آبی، طول موج های بلند به رنگ متمایل به قرمز به نظر می رسند. رنگین کمان های واقعی در آسمان به همین ترتیب تشکیل می شوند، با این اختلاف که طبیعت به جای منشور شیشه ای از قطرات آب برای انجام تقسیم استفاده می کند.

%name چرا انسان جهان را رنگي مي‌بيند؟

روش دیدن رنگ اجسام

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رشته علوم تغذیه از کنکور تا بازار کار

کد رنگی

برای درک این پیام ، لازم نیست دقیقاً بدانیم که طیف نور انعکاس‌یافته شده چگونه هست. تنها باید بدانیم که آن دارای مقدار زیادی نور با طول موج طولانی هست و نه آنقدر نور با طول موج کوتاه. اینجاست که سلولهای مخروطی ما داخل می شوند.

سلول های مخروطی در پشت چشم قرار می گیرند و نور از راه آن سیاه چاله در وسط چشم شما که “مردمک” نامیده می شود به آنها می رسد. شما می دانید که یک سوراخ هست، درست هست؟ هر یک از سه نوع مخروط با بخش متفاوتی از طیف نور هیجان زده می شوند – به جمله دیگر توسط سریال ای گوناگون از طول موج.

از آنجا که دانشمندان بینایی تصوری ندارند، ما مخروط هایی را که طول موج بلند را ترجیح می دهند ” مخروط L ” می نامیم، آنهایی که طول موج کوتاه را ” مخروط S ” ترجیح می دهند و آنهایی که در وسط هستند طول موج میانه ​​را ترجیح می دهند، بله گمان می زنید ” M مخروط” وقتی امواج نور سیب به پشت چشم شما برخورد می کند، مخروط L زیاد هیجان زده خواهد شد زیرا طیف حاوی طول موج های طولانی هست.

مخروط های M به دلیل وجود برخی از طول موج های میانه ​​کمی هیجان زده خواهند شد، اما مخروط های S ساکت خواهند بود زیرا طیف تقریباً هیچ طول موج کوتاه ندارد – پوست سیب همه آنها را جذب کرد. سپس هر مخروط به مغز شما پیامی ارسال می کند که به او می گوید دقیقاً چقدر هیجان زده هست.

بنابراین هنگامی که آن گروه بزرگ متشکل از میلیون ها امواج نوری مختلف که از سیب می تابند به چشم شما می رود و به میلیون ها سلول مخروطی در پشت برخورد می کند، تنها سه سیگنال تولید می کند: بالا ، میانه ​​و کم در هر مکان. برای سیب، ممکن هست به این سیگنال ها 90٪ (L)، 70٪ (M) و 5٪ (S) امتیاز دهیم، و این سه رقم چیز زیاد مهمی را در مورد میوه به ما می گویند: این که بازتاب بسیاری از طول موج کوتاه، اما نه چندان کوتاه ، و بنابراین، آن رسیده هست.

و این نحوه کارکرد رنگ برای تقریباً همه چیزهایی هست که می بینیم. هر جسم نور را به چشمان ما انعکاس‌یافته می کند و این نور انعکاس‌یافته کننده واکنش هایی را در مخروط L ، M و S ما ایجاد می کند. هزاران و هزاران مخروط L ، M و S در چشم شما وجود دارد، هر کدام یک پیام رمزگذاری شده به مغز شما می فرستند که به او می گوید چه مقدار نور با طول موج بلند، میانه ​​و کوتاه از همه چیزهای مختلفی که شما می توانید باز می گردد دیدن. این سه نوع سیگنال به شما می گویند که هر شی از چه چیزهایی ساخته شده هست – و این کد سه عددی همان چیزی هست که ما آن را رنگ می نامیم.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با مراحل کاشت برنج در شالیزار و گلدان

نور یک مورد خاص هست زیرا می بینیم که طیف آن بدون اینکه از چیزی بخورد ، اما همان ایده ها اعمال می شود و رنگ آن هنوز به دلیل مقادیر مختلف سیگنال هست که در سه مخروط تولید می کند.

%name چرا انسان جهان را رنگي مي‌بيند؟

دیدن رنگ قرمز به روایت تصویر

روش دیدن رنگ قرمز

الف) نور خورشید به سیب برخورد می کند. برخی از طول موج ها توسط مواد شیمیایی موجود در پوست سیب مسدود می شوند. ب) طول موج های انعکاس‌یافته شده از مردمک ردشدن کرده و سلول های مخروطی پشت چشم را تحریک می کند. ج) مخروط ها درمورد طول موج های داخل شده به چشم پیام رمزگذاری شده ای به مغز ارسال می کنند. در این مانند، مخروط L زیاد هیجان زده هست، مخروط M کمی کمی هیجان زده هست و مخروط S به سختی هیجان زده هست. مغز این کد را به حس “قرمز” ترجمه می کند.

ساختمان چشم ما طوری هست که هفت رنگ را در یک منشور شیشه ای تشخیص می دهد. این رنگ ها عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش.

چگونه رنگ را مشاهده می کنیم؟

وقتی نور به یک جسم برخورد می کند – مثلاً یک موز – این جسم مقداری از نور را جذب می کند و بقیه را انعکاس‌یافته می کند. طول موج هایی که انعکاس‌یافته یا جذب می شوند به جزییات جسم بستگی دارد.

برای یک موز رسیده، طول موج های 570 تا 580 نانومتری برمی گردد. اینها طول موج های نور زرد هستند.

وقتی به یک موز نگاه می کنید، طول موج های نور انعکاس‌یافته شده معین‌کردن می کنند چه رنگی را می بینید. امواج نور از پوست موز انعکاس‌یافته شده و به شبکیه احساساتی به نور در پشت چشم شما برخورد می کنند. آنجاست که مخروط ها داخل می شوند.

مخروط ها یکی از انواع گیرنده های نوری هستند، سلول های کوچک موجود در شبکیه که به نور پاسخ می دهند. اکثر ما 6 تا 7 میلیون مخروط داریم و تقریباً همه آنها در یک نقطه 0.3 میلی متری در شبکیه چشم موسوم به fovea centralis متمرکز شده اند.

همه این مخروط ها شبیه هم نیستند. حدود 64 درصد آنها با تندی بیشتری به نور قرمز پاسخ می دهند، در حالی که حدود یک سوم بیشترین میزان را با نور سبز خاموش می کنند. 2 درصد دیگر با تندی بیشتری به نور آبی پاسخ می دهند.

بیشتر بخوانید:  رنگ چیست + چگونه ساخته شدن رنگ

وقتی نور موز به مخروط ها برخورد می کند، آنها را به درجات مختلف تحریک می کند. سیگنال حاصل از راه عصب بینایی به قشر بینایی مغز فشرده می شود، که اطلاعات را پردازش می کند و با یک رنگ زرد برمی گردد.

انسان ها با سه نوع مخروطی ما از بیشتر پستانداران در تشخیص رنگ بهتر هستند، اما حیوانات زیادی ما را در بخش بینایی رنگ کتک می زنند. بسیاری از پرندگان و ماهی ها دارای چهار نوع مخروط هستند که به آنها امکان دیدن نور ماورا let بنفش یا نور با طول موج کوتاهتر از آنچه چشم انسان می تواند درک کند را می دهد.

بعضی از حشرات همچنین می توانند در ماورا io بنفش ببینند، که ممکن هست به آنها کمک کند الگوهایی را روی گل ها ببینند که کاملاً برای ما قابل مشاهده نیستند. برای یک زنبورعسل، ممکن هست آن گل رزها خیلی قرمز نباشند.

%name چرا انسان جهان را رنگي مي‌بيند؟

جذب نور و دیدن رنگ

جذب و انعکاس امواج نور توسط مواد نتایج مختلف در درک انسان از رنگ به عنوان شرح زیر هست:

بیشتر مواد نور بعضی از فرکانس ها را جذب می کنند و بقیه را انعکاس‌یافته می کنند.

اگر ماده ای فرکانس خاصی از نور را جذب کند، آن فرکانس انعکاس‌یافته نخواهد شد، بنابراین رنگ آن توسط ناظر قابل‌فهم نیست.

اگر ماده فرکانس خاصی از نور را جذب نکند، آن فرکانس انعکاس‌یافته می شود، بنابراین رنگ آن توسط ناظر قابل‌فهم هست.

اگر پایان مواد نور توسط ماده ای انعکاس‌یافته شوند، سفید به نظر می رسد. اگر پایان رنگ های نور توسط ماده ای جذب شوند، سیاه به نظر می رسد.

%name چرا انسان جهان را رنگي مي‌بيند؟

دیدن رنگ زرد

رنگی که مشاهده می کنیم به موارد زیر بستگی دارد :

(1) رنگ نوری که به جسم تابانده شده هست.

(2) رنگ نوری که توسط جسم انعکاس‌یافته می شود.

به عنوان مانند، اگر جسمی طول موج های قرمز را انعکاس‌یافته کند و همه موارد دیگر را جذب کند، جسم به رنگ قرمز آشکار می شود.

فیلترهای رنگی  تنها به برخی از رنگهای نور اجازه ردشدن و ردشدن از آنها را می دهند. آنها همه رنگهای دیگر را جذب یا انعکاس‌یافته می کنند.

به عنوان مانند، یک فیلتر آبی تنها نور آبی را منتقل می کند.

اشیا که از راه فیلتر آبی دیده می شوند اگر اشیا آبی را انعکاس‌یافته کنند آبی به نظر می رسند. اشیا از رنگ های دیگر سیاه به نظر می رسند زیرا سایر طول موج های رنگ توسط فیلتر جذب می شوند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

[ad_1] درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی …