زندگینامه ادگار آلن پو، نویسنده و شاعر آمریکایی

%name زندگینامه ادگار آلن پو، نویسنده و شاعر آمریکایی

ادگارآلن پو؛ نویسنده، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی اهل آمریکا

سرگذشت ادگار آلن پو، نویسنده و شاعر آمریکایی

نام اصلی: ادگار پو
زادروز: ۱۹ ژانویهٔ ۱۸۰۹ – بوستون، ماساچوست

پیشه: شاعر، نویسندهٔ قصه‌های کوتاه، ویراستار و منتقد ادبی
مرگ: ۷ اکتبر ۱۸۴۹ میلادی
ملیت: آمریکایی
سبک نوشتاری: رمانتیسم
همسر(ها): ویرجینیا الیزا کِلِم پو

ادگارآلن پو (Edgar Allan Poe) (متولدٔ ۱۹ ژانویه ۱۸۰۹ – درگذشتهٔ ۷ اکتبر ۱۸۴۹) نویسنده، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی اهل آمریکا بود که از او به عنوان پایه‌گذاران جنبش رمانتیک آمریکا یاد می‌شود. قصه‌های پو به خاطر رازآلود و ترس‌آور بودن مشهور شده‌اند. ادگارآلن پو از اولین نویسندگان قصه کوتاه آمریکایی به حساب می‌آید و از او به عنوان مبدع قصه‌های کارآگاهی نیز یاد می‌شود.

ادگارآلن پو از اولین افرادی بود که از ژانر علمی‌تخیلی استفاده کرد. او اولین نویسنده مشهور آمریکایی بود که سعی کرد تنها از راه نویسندگی مخارج زندگی‌اش را تأمین کند، که به همین خاطر گرفتار مشکلات مالی در کار و زندگی‌اش شد.

زمان کودکی و جوانی ادگارآلن پو
ادگارآلن پو در بوستون چشم به جهان گشود. دومین فرزند 2 هنرمند بود. پدرش در سال ۱۸۱۰ خانواده را ترک کرد و مادرش 1 سال بعد رحلت. بعد از این، جان و فرانسس آلن از ریچموند، ویرجینیا سرپرستی او را برعهده گرفتند. هرچند هیچوقت به صورت قانونی سرپرستی او را نپذیرفتند، ولی پو تا اواخر نوجوانی پیش آن‌ها بود. تنش‌ها بین ادگار و جان آلن بر سر بدهی‌ها آغاز شد، خصوصاً آن‌هایی که از راه قمار ایجاد شده بود و سبب شد پو نتواند به دانشگاه برود. ادگارآلن پو برای 1 ترم در دانشگاه ویرجینیا درس خواند، ولی به دلیل‌ها مالی نتوانست ادامه دهد. پو با آلن بر سر مخارج تحصیلات‌اش درگیر شد و بعد از آن تحت نام مستعار داخل ارتش شد.

نویسندگی ادگارآلن پو
در همین روزگار بود که کار نویسندگی او ابتدا شد و اولین کتاب شعرش به نام تیمور لنگ و دیگر اشعار (۱۸۲۷) و با نام مستعار «1 بوستونی» منتشر شد. بعد از مرگ فرانسس آلن در ۱۸۲۹، پو و جان آلن روابطشان بهتر شد. بعد از عدم موفقیتش به عنوان 1 افسر و خواستش مبنی بر نویسنده و شاعر شدن، پو راهش را از جان آلن سوا کرد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی مریم معصومی

ادگارآلن پو تمرکزش را از شعر به روی نثر تحول داد و چند سال بعدی را صرف نوشتن در مطبوعات و گاهنامه‌های ادبی کرد و به خاطر شیوه نقد منحصر به فردش، مشهور شد. او به خاطر کارش چندین بار مجبور به تحول شهر مکان سکونتش شد: بالتیمور، فیلادلفیا و نیویورک سیتی.

%name زندگینامه ادگار آلن پو، نویسنده و شاعر آمریکایی

ادگارآلن پو از اولین افرادی بود که از ژانر علمی‌- تخیلی استفاده کرد

 ازدواج
ادگارآلن پو در ۱۸۳۵ در بالتیمور، با دخترخالهٔ ۱۳ ساله‌اش ویرجینیا کلم ازدواج کرد. در ژانویه ۱۸۴۵ پو شعر «غراب» را منتشر کرد و به بهره‌مندی دست یافت. 2 سال بعد همسرش بر تاثیر سل رحلت. با مرگ همسرش گرفتار سرخوردگی و ناامیدی بسیاری شد که این اندوه و اندوه او بر آثارش نیز تاثیر گذاشت. پو سال‌ها فعالیت کرد تا مجلهٔ خودش را راه بیندازد و پیش از این که پیروز بشود، از دنیا رفت.

مرگ ادگارآلن پو
در ۷ اکتبر ۱۸۴۹، ادگارآلن پو در ۴۰ سالگی در بالتیمور رحلت. او را در حال خلسه و روی نیمکتی در پارک پیدا کردند و به بیمارستان بردند. 4 روز در حال مرگ و زندگی به سر برد و هذیان گفت. از چیزهایی وهمی و شبحی بر دیوار حرف می‌زد، اما نتوانست بگوید که چه بر سر او آمده هست. علت مرگش مشخص نیست و از دلیل‌ها زیادی از جمله الکل، انسداد شریان، مواد مخدر، بیماری قلبی، وبا، هاری، خودکشی و سل برای آن نام برده می‌شود. جسد ادگار آلن پو به همراه استخوان‌های ویرجینیا پو (همسرش) در مقبره‌ای که در سال ۱۸۷۵ در گورستان وست‌مینستر هال که امروزه جزئی از دانشکده حقوق دانشگاه مریلند در بالتیمور برای این نویسنده بنا شد، دفن شد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی علی صادقی

سبک نویسندگی ادگارآلن پو و تاثیر آثارش بر ادبیات
آثار ادگارآلن پو اثر زیادی بر ادبیات ایالات متحده و جهان داشت از جمله استفاده کردن از کیهان‌شناسی و رمزنگاری در قصه‌هایش. از بسیاری از آثار او در فرهنگ عامه، ادبیات، موسیقی، فیلم و تلویزیون استفاده می‌شود. شماری از منزل‌های او امروز تبدیل به موزه شده‌اند. نویسندگان رازآلود آمریکا هر ساله پاداش‌ای به نام پاداش ادگار به بهترین تاثیر در گونهٔ رازآلود اعطا می‌کند.

ادگارآلن پو استاد نوشتن قصه کوتاه بود. از ادگار آلن پو به عنوان بنیان‌گذار قصه کوتاه امروزی یاد می‌کنند. قصه‌های کوتاه او، نوعی از قصه‌های کهن بود که در زمینه‌های وحشت، انتقام و حوادث مهیب و هولناک بازآفرینی شده و گسترش یافته بود.

ادگار آلن پو اثر چشمگیری بر ادبیات پس از خود گذاشت و از بنیانگذاران قصه کوتاه به مثابه 1 قالب ادبی و همین‌طور از بنیانگذاران گونه‌های پلیسی، علمی‌تخیلی و وحشت شمرده می‌شود. نویسندگان و شاعرانی نظیر والت ویتمن، ویلیام فاکنر، هرمان ملویل و ری بردبری، و در فرانسه شارل بودلر، شاعر بزرگ فرانسوی که آثار او را به فرانسه ترجمه کرد و استفان مالارمه، و همین‌طور اسکار وایلد، آلدوس هاکسلی، فئودور داستایوسکی، خورخه لوئیس بورخس و توماس مان از او اثر گرفته‌اند.

چهرهٔ هولناک و همیشه حاضر مرگ و حس گناه گریز ناپذیر قهرمانان پو، پیش درآمدی هست برای آنچه بعدها داستایوفسکی در جنایت و مکافات تکامل می‌بخشد. ادگارآلن پو، بینشی ژرف به درون (گمراهی ذهنی) پدید می‌آورد که نشان می‌دهد مرز میان عقل و جنون چه اندازه باریک هست. کشمکش همیشگی میان 2 نفس درونی که در قصه «ویلیام ویلسن» آشکارترین نمود را می‌یابد؛ آنچه که روانشناسی نوین «شخصیت دوپاره» می‌خواند.

%name زندگینامه ادگار آلن پو، نویسنده و شاعر آمریکایی

از ادگارآلن پو به عنوان پایه‌گذاران جنبش رمانتیک آمریکا یاد می‌شود

زندگی ادبی ادگارآلن پو
اولین متن‌های ادگارآلن پو 3 سریال شعر بودند که در سالهای ۱۸۲۷ تا ۱۸۳۱ منتشر شد. در این میان قصه نیز می‌نوشت و در 1 مسابقه قصه کوتاه برنده شد. پس از آن به همکاری با روزنامه‌ها و ماهنامه‌های ادبی پرداخت و برای قصه‌هایش پاداش‌هایی گرفت. قصه‌های کوتاه، نیرومند با پیامد گذارا مشابه نقاب مرگ سرخ و زوال خاندان آشر جهانی آفرید. پو در قصه‌های کوتاه خویش مشابه قتل در خیابان مورگ و راز ماری روژه توانایی ویژهٔ خویش را نشان داد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی مانی نوری

ادگارآلن پو در سال ۱۸۴۰ قصه‌هایش را با نام داستانهای گروتسک وعربسک grotesque and arabesque پخش کرد که از برجسته متن‌های او شمرده می‌شود. به همین دلیل هست که پو را پدر قصه پلیسی امروز خوانده‌اند.

ادگار آلن پو، گذشته از قصه‌نویسی، منتقد ادبی قدرتمند و هوشمندی نیز بود و با دیدی نقادانه به ادبیات و متن‌های ادبی می‌نگریست. پخش سریال شعر کلاغ و شعرهایی دیگر در سال ۱۸۴۵ برای پو کامیابی و نام‌آوری به ارمغان آورد. شعرهای او که سرشار از پنداره‌های پراحساس و جمله‌های آهنگین و جاندار هست؛ جایگاهی سزاوار در ادبیات انگلیسی یافت و به بسیاری زبان‌های دیگر ترجمه شد.

ادگارآلن پو با همهٔ این تکاپوهای ادبی و با اینکه چندگاهی سردبیر یکی 2 نشریه ادبی بود، در تنگدستی و دشواری می‌زیست و چون از تندرستی کامل نیز بهره‌مند نبود و روحیه‌ای نامنظم تا اندازه‌ای بی‌بندوبار داشت، نتوانست به شرایط فراخور و راحت دست یابد. پس از مرگ همسرش در تاثیر بیماری سل در سال ۱۸۴۷ میلادی بیش از پیش به نابسامانی‌های بدنی و روانی گرفتار شد و به باده‌نوشی افتاد، اگرچه باز هم دراین دوران متن‌هایی از خود به جا گذاشت.

برخی از آثار ادگارآلن پو
* قصه‌ها
– سوسک طلایی
– گربه سیاه
– قصه‌های اعجاب‌انگیز
– قلب رازگو
– زنده به گور
– برنیس
– بشکه آمونتیلادو
– زوال خاندان آشر
– قورباغه
– تیمور لنگ
– کلاغ
– جنایت در کوی غسالخانه
– سایه
– نامه ی دزدیده شده

* اشعار
– اعراف
– آنابل لی
– زنگ‌ها
– شهری در دریا
– الدورادو
– قصر جن زده
– لنور
– کلاغ
– اولالوم

منبع

مطلب پیشنهادی

زندگینامه امیر رضا دلاوری

امیررضا دلاوری هنرمند سینما و تلویزیون زندگی‌نامه امیررضا دلاوری:  امیررضا دلاوری  زمینه پرکاری: هنرمند تولد: …