بیت باکس چیست؟ تاریخچه و آموزش بیت باکس

%name بیت باکس چیست؟ تاریخچه و آموزش بیت باکس

جایگاه بیت باکس

همه چیز درباره بیت باکس

بیت باکس یکی از زیر شاخه های هنر موسیقی و از عناصر فرعی فرهنگ هیپ هاپ می باشد که در دهه های اخیر شهرت زیادی بدست آورده هست. در ادامه سمت دوستی کامل با Beatboxing، تاریخچه، جایگاه فعلی و نکاتی برای آغاز آموزش همراه ما باشید.

بیت باکس چیست؟

بیت باکس نوعی موسیقی هست که با ابتکار در شرح صداها و ساختن موسیقی با استفاده از دهان، گلو و بینی هست. برای سال های بسیاری انسان ها همواره با ادا از صدای حنجره و صداهای طبیعت به ساختن سازها مشغول بوده اند اما بیت باکس را می توان ادا از موسیقی الکترونیک و سازهای کوبه ای دانست.

این هنر همواره درحال رشد بوده هست و هم اکنون بیت باکسرهای بسیاری وجود دارند که قدمی فراتر از ادا صدای درام برداشته اند به طوری که قادرند یک آهنگ کامل را تنها با بیت باکس انجام کنند.

%name بیت باکس چیست؟ تاریخچه و آموزش بیت باکس

بیت باکس از عناصر فرهنگ هیپ هاپ و یک هنر مستقل هست

بر خلاف باور بسیاری از افراد هنر بیت باکس تنها به فرهنگ هایپ هاپ مربوط نمی شود اما از ابتدای مسیر به عنوان یک عنصر فرعی جذاب در هیپ هاپ حضور داشته هست و موسیقی رپ نیز در آوازه آن تاثیر گذار بوده هست.

درحال حاضر هنرمنان بسیاری در کشورهای سرتاسر زمین هستند که به اجراهای زنده از بیت باکس در خیابان یا شبکه های مجازی و… می پردازند یا ممکن هست با حضور در استدیو برای ضبط بیت باکس سمت استفاده های مختلفی اقدام کنند.

هنرمندان بیت باکس

بیت باکس که همزمان با تولد فرهنگ هیپ هاپ در آمریکا مورد توجه قرار گرفته از سال ۲۰۰۰ روند رو به رشد شهرت جهانی خود را طی می کند به طوری که کشورهای بسیاری از شرق آسیا تا خاورمیانه و غرب دارای شمار زیادی بیت باکسر هستند.

اگرچه هنرمندان بیت باکس ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرند اما در این میان هیپ هاپ هنرپیشه و هنرمندان خیابانی بسیاری همچون نیما نیموش، امید قدر، آتور (احسان ضیا)، کیا رکنی و… به اصول بیت باکس مسلط بوده و اجراهای زیبایی خلق کرده اند.

تاریخچه بیت باکس

استفاده از اصطلاح بیت باکس به دهه های ۱۹۷۰ میلادی باز می گردد و ادا سازهای موسیقی و الکترونیک با حنجره از دوران شکل گیری فرهنگ هیپ هاپ مورد توجه این قشر از اجتماع قرار گرفت. اگرچه تکینک ها و سبک موسیقی های مشابهی هم وجود دارند که تاریخچه ای طولانی تر از بیت باکس داشته و مشابه آن می باشند؛ برای مانند موسیقی روستایی یا دشتی و آهنگ های مذهبی و آکاپلا از جمله مواردی هستند که تنها با استفاده از حنجره انسان و بدون سازهای موسیقی به آواز و خواندن آهنگ می پردازند.

در دهه هفتاد میلادی جمله بیت باکس برای دستگاه های درام رونالد مورد استفاده قرار می گرفت اما به مرور افرادی که تنها با استفاده از حنجره خود ضرب های هیپ هاپ را انجام کرده و به تولید موسیقی می پرداختند بیت باکسر نام گرفتند.

همچنین سبک های دیگر نیز از بیت باکس استقبال کردند و هنرمندان بسیاری همچون مایکل جکسون و پل مک کارتنی از اولین موسیقی دان های معاصری بودند که از بیت باکس در آهنگ های خود استفاده کردند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با رنگرزی سنتی و صنعتی

جایگاه بیت باکس امروزی

پخش شدن ویدیوهای بیت باکس در اینترنت سبب شهرت جهانی آن شد به طوری که ملیون ها نفر در کشورهای مختلف به انجام یا نظاره و شنیدن بیت باکس می پردازند. این بیت باکسرها معمولا از دست یا سایر اعضای بدن خود نیز برای افزایش طیف صدا، تاثیرات بهتر، دادن ریتم و… استفاده می کنند.

%name بیت باکس چیست؟ تاریخچه و آموزش بیت باکس

بیت باکس درحال حاضر به سبکی محدود نیست

بیت باکس اصول آغازین و آسان ای دارد که پس از یادگیری آن می توانید آن را کاستوم یا خصوصی سازی کرده و با تکینک های همچون دمیدن یا کشیدن هوا در اطراف انگشتان و… با توجه به خلاقیت خود استفاده کنید. درحال حاضر بیت باکسرهای پیشه ای قادرند هشت صدای مختلف را به طور همزمان ایجاد کنند که تحیر اور هست.

بیت باکس های مدرنیزه شده در فیلم و آثار هنری بسیاری دیده می شوند و مسابقات بسیاری نیز در این حوزه برگذار می شود که گاه بین المللی و یا در سطح کشور های مختلف می باشند. این مسابقات معمولا بیت باکس بتل یا بیت باکس چلنج نامیده می شوند. مسابقات جهانی بیت باکس در دوران های سه سال یکبار توسط Beatbox Battle TV و مسابقات سالانه Grand BeatBox که توسط Swissbeatbox برگزار می شوند از معروف ترین چلنج ها می باشند.

همچنین بیت باکسر ها در بتل های خیابانی ام سی ها و بریک دنسرها نیز حضور دارند و می توانند موسیقی مورد نیاز آنها را با کمترین امکانات تامین کنند.

بیشتر بخوانید:  بافت فرش روستای جیریان در استان مرکزی

آموزش بیت باکس

تمامی افرادی که قادر به استفاده از حنجره خود هستند می توانند بیت باکسر شوند که بدین قصد آموزش های مختلفی در سایت ها و شبکه های اجتماعی وجود دارد. با دنبال کردن این آموزش ها و تماشای ویدیو دیگر هنرمندان در کنار تمرین روزانه شما نیز می توانید به مرور بیت باکس های پیشه ای تولید کنید.

اولین قدم در این مسیر یادگیری صداهای پایه ای یا Basic می باشد که حاوی مواردی همچون Kick Drum ، Hi hat ، Pf Snare می باشند. پایه تمامی آهنگ های هیپ هاپی با این صداها ساخته می شود و معمولا سه بخت مختلف دارد.

برای آغاز از الگوهای آسان و آماده استفاده کنید تا زمانی که خلق سرمشق و بداهه نوازی را یاد بگیرید. به طور کلی می توان اقدامات لازم را در یادگیری صدا های Kick, Snare, hi hat & cymbals, Clicks pops, Bass, Zipper و ادا صداهای الکترونیک، ادا سازها و کنترل نفس گیری خلاصه کرد.

بسیاری از افراد در رابطه با دوران مورد نیاز برای آموزش بیت باکس و حجم تمرین برای پیشه ای شدن سوال می کنند که در جواب آن پاسخ دقیقی وجود ندارد؛ چرا که علاقه، استعداد و تمرین تاثیر زیادی در یادگیری بیت باکس دارند و ممکن هست برخی افراد با یک هفته آموزش مقدمات بیت باکس را یاد بگیرند اما در بعضی دیگر مقدمات تا ماه ها به طول بی انجامد. اما موضوع مهم داشتن پشتکار و ادامه مسیر هست که با یک برنامه تمرینی مناسب قطعا به توفیق منجر خواهد شد.

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

جدیدترین تابلو فرش ابریشم

تابلو فرش ابریشمی نفیس عکس ها تابلو فرش ابریشم تصاویر تابلو فرش ابریشم انواع تابلو …